torsdag 17 mars 2016

Klockstyckets flygplats

Inom vårt temaarbete med luft har vi på Klockstycket tidigare valt att arbeta med flygplan eftersom barnen var nyfikna och hade många funderingar kring dessa. Under vårterminen fortsatte vi dessa arbete men vi ville samtidigt introducera någonting nytt för barnen som kan väcka ännu mer intresse.

Vi gjorde detta genom att introducera materialet lera. Vi arbetar hela tiden i små grupper med en pedagog som stöd och vägledning. Vid första tillfället fick barnen bekanta sig med leran, hur känns den? Hur luktar den? Hur kan man forma den? Några barn tyckte att leran luktade gott, andra tyckte att det var lite jobbigt att man blev kladdig om händerna när man jobbade med leran.


Vid nästa tillfälle pratade vi om vårt studiebesök på flygplatsen och visade bilder vi tagit då. Barnen fick sedan i uppgift att forma leran till olika saker de sett på flygplatsen. Det blev många flygplan och flygledartorn, men också bilar, en toalett och en fåtölj. När leran torkat målade vi figurerna. 



Sedan byggde vi upp en liten flygplats i vår tambur, med en start- och landningsbana, ett hus där man kan checka in och vänta på sitt plan, en parkering och bredvid flygplatsen gjorde barnen en skog där några djur fick flytta in. 



Efteråt intervjuade vi barnen om vår flygplats, vi ville fånga deras reflektioner och lite av all ny kunskap de fått under processen. Många nya begrepp och intressanta funderingar blev det och barnens kommentarer samlade vi ihop i en bok som hänger i tamburen bredvid vår flygplats, där kan vi pedagoger gå och läsa tillsammans med barnen och givetvis är alla ni vårdnadshavare välkomna att bläddra i boken! Fram- och baksidan fick några barn hjälpa till att rita, och så använde vi ett fotografi vi tagit på Kungsängens flygplats vid vårt första besök där.



I lekhallen håller vi på med ännu ett bygge, men den här gången är det i lite större skala. Ni får ett litet smakprov här men ni är hjärtligt välkomna in i för att se hur bygget går framåt. Den 28/4 har vi planerat ett drop-in och då vill vi gärna att ni kommer och ser hur långt vi kommit med vårt projekt, barnen har mycket att visa upp! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar